Page 11 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 11

3. Ontwikkeling en verduurzaming van leerlijnen









                                                3.1  Wat kun je met Cultuureducatie met
                                                     Kwaliteit (CMK)?



                                                CMK is een (financiële) impuls om de kwaliteit van je cultuuronderwijs te
                                                verbeteren. In schooljaar 2020-2021 start de laatste 4 jaar CMK (link). In
                                                2021 start CMK 3 (2021-2024)

                                                Door kunst en cultuur een vaste plek in het lesprogramma te geef je kinde-
                                                ren de mogelijkheid om met plezier hun verbeeldingskracht, waarnemings-
                                                vermogen en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen die
                                                tijdens hun hele basisschooltijd in aanraking komen met muziek, dans, teke-
                                                nen, theater en erfgoed leren om hun creatieve vaardigheden te gebruiken
                                                om problemen op te lossen en antwoorden te vinden.
                                                Samen met een kunstvakspecialist geef je vorm aan de ontwikkeling van cul-
                                                tuur. Op de  Cultuurmarktplaats verhalen van docenten en trainers.
                                                > Lees meer





 3.  Ontwikkeling en verduurzaming van leerlijnen  3.2  Meer muziek in elke klas?



                                                Samen muziek maken geeft kinderen veel plezier. Ook toont onderzoek aan
 Wanneer je als school al een periode met cultuureducatie werkt is er vaak de behoefte aan meer structuur en vastig-  dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties.
 heid. Dit kan met een leerlijn. Een leerlijn cultuur geeft aan op welke manier de leerlingen van het startniveau tot de
 kerndoelen komen. Leerlijnen zijn vooral een rode draad voor leerkrachten voor het volgen van de ontwikkeling van   De landelijke Stichting Méér Muziek in de Klas (link) heeft als doel structu-
 leerlingen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor leerlijnen cultuur. Je kunt denken aan een leerlijn per discipline   reel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland. Samen met
 maar ook aan een combinatie van disciplines of een leerlijn vanuit een bepaalde leervisie. Op de website van het LKCA   partners, ambassadeurs en sponsoren wordt per regio gewerkt aan het beha-
 (link) en SLO (link) kun je hier meer over lezen.   len van deze ambitie. In Rheden en Rozendaal is Meer muziek in de klas ook
                                                actief. Wil je weten wat er hier gebeurt? Neem dan contact met ons op.
 Het starten van een leerlijn cultuur kun je op verschillende manieren vormgeven. Uitgangspunt is de visie van jullie   > Lees meer
 school, de visie op cultuureducatie en een cultuurbeleidsplan. Je onderzoekt de mogelijkheden en het draagvlak in
 het team. Externe coaches of kunstvakdocenten worden betrokken en samen met hen maak je een uitvoeringsplan.
 Door de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (link), met Meer muziek in de klas (link) en de Reizen in de tijd (link) werken
 veel scholen al aan een doorlopende leerlijn. Sta je net aan het begin of ben je al langer bezig met een leerlijn? De combina-
 tiefunctionaris Cultuur ondersteunt je bij het ontwikkelen en verduurzamen hiervan.

 Wat levert het op?
 Een doorgaande leerlijn voor muziek-, cultuur- en/of erfgoededucatie   3.3  Kom mee....op reis in de tijd!
 Deskundigheidsbevordering in kunstdisciplines voor leerkrachten
 Duurzame samenwerking tussen de school en de culturele omgeving
                                                Reizen in de tijd is een leerlijn Cultureel Erfgoed en verbindt basisschool en mu-
 Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris?   seum door elf thema’s die passen bij elk type basisonderwijs. Voor scholen wordt
 Het ontwikkelen van een visie en een plan      het hierdoor eenvoudiger om eigen lesstof te verbinden aan museumbezoek.
 Aanvragen en verantwoorden van subsidie (indien beschikbaar)  Door stil te staan bij de dingen die we voortbrengen of hebben gemaakt leren
 Bemiddeling van experts en cultuuraanbieders in de omgeving  kinderen meer over zichzelf en anderen. Een plaats van herinnering, een cul-
                                                tuurhistorisch landschap, een monument of verslag van een ooggetuige geeft
 Wat doe je zelf?                               betekenis aan het verhaal van het verleden.
 Uitvoeren van de planning en monitoren van de uitgezette lijn
 Communicatie met de kunstvakdocenten tijdens de uitvoeringsfase   Gemeente Rheden en Rozendaal ontwikkelen samen met erfgoedaanbieders
 Afhandelen van financiën met aanbieders en subsidiënten  en scholen een leerlijn Erfgoededucatie. Voor leerlingen zijn er (nieuwe) be-
                                                zoeklessen op erfgoedlocaties en voor leerkrachten bieden we gesubsidieerde
 6-16 uur                                       teamtrainingen aan.
                                                > Lees meer
 offerte kunstdocenten of trainers
                             Foto: Studio Eigenzin
                                                     kosten per bezoekles

 10                                                         11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16