Page 11 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 11
3. Ontwikkeling en verduurzaming van leerlijnen
3.1 Wat kun je met Cultuureducatie met
Kwaliteit (CMK)?
CMK is een (financiële) impuls om de kwaliteit van je cultuuronderwijs te
verbeteren. In schooljaar 2020-2021 start de laatste 4 jaar CMK (link). In
2021 start CMK 3 (2021-2024)
Door kunst en cultuur een vaste plek in het lesprogramma te geef je kinde-
ren de mogelijkheid om met plezier hun verbeeldingskracht, waarnemings-
vermogen en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen die
tijdens hun hele basisschooltijd in aanraking komen met muziek, dans, teke-
nen, theater en erfgoed leren om hun creatieve vaardigheden te gebruiken
om problemen op te lossen en antwoorden te vinden.
Samen met een kunstvakspecialist geef je vorm aan de ontwikkeling van cul-
tuur. Op de Cultuurmarktplaats verhalen van docenten en trainers.
> Lees meer
3. Ontwikkeling en verduurzaming van leerlijnen 3.2 Meer muziek in elke klas?
Samen muziek maken geeft kinderen veel plezier. Ook toont onderzoek aan
Wanneer je als school al een periode met cultuureducatie werkt is er vaak de behoefte aan meer structuur en vastig- dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties.
heid. Dit kan met een leerlijn. Een leerlijn cultuur geeft aan op welke manier de leerlingen van het startniveau tot de
kerndoelen komen. Leerlijnen zijn vooral een rode draad voor leerkrachten voor het volgen van de ontwikkeling van De landelijke Stichting Méér Muziek in de Klas (link) heeft als doel structu-
leerlingen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor leerlijnen cultuur. Je kunt denken aan een leerlijn per discipline reel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland. Samen met
maar ook aan een combinatie van disciplines of een leerlijn vanuit een bepaalde leervisie. Op de website van het LKCA partners, ambassadeurs en sponsoren wordt per regio gewerkt aan het beha-
(link) en SLO (link) kun je hier meer over lezen. len van deze ambitie. In Rheden en Rozendaal is Meer muziek in de klas ook
actief. Wil je weten wat er hier gebeurt? Neem dan contact met ons op.
Het starten van een leerlijn cultuur kun je op verschillende manieren vormgeven. Uitgangspunt is de visie van jullie > Lees meer
school, de visie op cultuureducatie en een cultuurbeleidsplan. Je onderzoekt de mogelijkheden en het draagvlak in
het team. Externe coaches of kunstvakdocenten worden betrokken en samen met hen maak je een uitvoeringsplan.
Door de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (link), met Meer muziek in de klas (link) en de Reizen in de tijd (link) werken
veel scholen al aan een doorlopende leerlijn. Sta je net aan het begin of ben je al langer bezig met een leerlijn? De combina-
tiefunctionaris Cultuur ondersteunt je bij het ontwikkelen en verduurzamen hiervan.
Wat levert het op?
Een doorgaande leerlijn voor muziek-, cultuur- en/of erfgoededucatie 3.3 Kom mee....op reis in de tijd!
Deskundigheidsbevordering in kunstdisciplines voor leerkrachten
Duurzame samenwerking tussen de school en de culturele omgeving
Reizen in de tijd is een leerlijn Cultureel Erfgoed en verbindt basisschool en mu-
Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris? seum door elf thema’s die passen bij elk type basisonderwijs. Voor scholen wordt
Het ontwikkelen van een visie en een plan het hierdoor eenvoudiger om eigen lesstof te verbinden aan museumbezoek.
Aanvragen en verantwoorden van subsidie (indien beschikbaar) Door stil te staan bij de dingen die we voortbrengen of hebben gemaakt leren
Bemiddeling van experts en cultuuraanbieders in de omgeving kinderen meer over zichzelf en anderen. Een plaats van herinnering, een cul-
tuurhistorisch landschap, een monument of verslag van een ooggetuige geeft
Wat doe je zelf? betekenis aan het verhaal van het verleden.
Uitvoeren van de planning en monitoren van de uitgezette lijn
Communicatie met de kunstvakdocenten tijdens de uitvoeringsfase Gemeente Rheden en Rozendaal ontwikkelen samen met erfgoedaanbieders
Afhandelen van financiën met aanbieders en subsidiënten en scholen een leerlijn Erfgoededucatie. Voor leerlingen zijn er (nieuwe) be-
zoeklessen op erfgoedlocaties en voor leerkrachten bieden we gesubsidieerde
6-16 uur teamtrainingen aan.
> Lees meer
offerte kunstdocenten of trainers
Foto: Studio Eigenzin
kosten per bezoekles
10 11