Page 6 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 6
2. Versterking van de ICC-er
2.1 Een cultuurbeleidsplan maken voor de
school tijdens de ICC cursus
Een doordachte visie en goed beleid op cultuuronderwijs helpt om de kwa-
liteit en continuïteit ervan te waarborgen. Daarom is er een ICC cursus ont-
wikkelt om je hierbij te begeleiden.
In de cursus schrijf je een cultuurplan voor jullie school. Hierin staat jullie
cultuurvisie, cultuurbeleid, draagvlak, financiën en hoe je jouw doelen gaat
bereiken. Je maakt dit plan in afstemming met het team en de directie. \in
de curus is ook aandacht voor didactiek. Deze opleiding is geaccrediteerd via
Register Leraar met 50 registeruren.
De cursus wordtdoor Cultuurcollege in Arnhem gegeven. Ook kan cultuurbe-
drijf RIQQ een lokale training organiseren.
prijzen bij Cultuurcollege, lokale training op offertebasis
2.2 Route Cultuureducatie
2. Versterking van de ICC-er In 2021 kan de school een subsidieaanvraag doen voor CMK (Cultuuredu-
catie met Kwaliteit) voor een kwaliteitsslag in cultuureducatie. Hoe kom je
van enthousiasme naar een doordacht plan in samen met je team? In vorige
CmK periodes bleek dat scholen hiervoor graag een raamwerk willen. RIQQ
De interne cultuurcoördinator (ICC-er) draagt naast zijn of haar werk als leerkracht, samen met de directeur de ver- biedt dat raamwerk.
antwoordelijkheid voor het cultuurbeleid op school. Bovendien maakt en houdt de cultuurcoördinator iedereen en-
thousiast voor cultuur en creativiteit in de klas en is de verbindende schakel tussen school en culturele omgeving. Cultuurbedrijf RIQQ werkt samen met collega cultuurinstellingen in Gelder-
Een behoorlijke duizendpoot dus met organisatorisch talent, een heldere visie, een neus voor kwaliteit, verbindende land en Cultuur Oost aan de Route Cultuureducatie. De Route biedt inzicht
eigenschappen en financieel inzicht. in het meerjarige cyclische proces van verandering in de school. Het biedt
houvast aan het team en geeft de ICC-er en directeur mogelijkheid tot goe-
de aansturing. Bovendien is ieders rol en bijdrage helder beschreven. De
Als interne cultuurcoördinator werk je dus aan een vaste plek voor cultuureducatie in (en buiten) de school. Je werkt route is in 2021 klaar voor gebruik. Een voorproefje zien?
daarin nauw samen met de combinatiefunctionaris cultuur van Cultuurbedrijf RIQQ. Om je te ondersteunen in deze
veelzijdige taak én om goede samenwerking mogelijk te maken zijn er verschillende faciliteiten. Je kunt een ICC-cursus > Lees meer
volgen waarin je een cultuurbeleidsplan voor de school maakt, er is een lokaal ICC netwerk waarin je kennis en erva-
ring deelt, er zijn nieuwsbrieven, workshops en themabijeenkomsten. gesubsidieerd aangeboden
Wat levert het op?
Versterking van je kennis en vaardigheden 2.3 Samenwerken met andere scholen in een
Samenwerking met ICC-ers van andere scholen
Inspiratie en verdieping in gewenste onderwerpen lokaal cultuurnetwerk
Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris cultuur?
Organisatie en planning van bijeenkomsten In het ICC-netwerk ondersteunen ICC-ers van verschillende scholen elkaar.
Verzamelen en delen van actuele informatie In het netwerk wordt kennis gedeeld over actuele culturele ontwikkelingen,
Communicatie met alle ICC-ers ervaringen uitgewisseld met cultureel aanbod en strategieën en inhoud be-
sproken op het gebeid van visie, beleid en leerlijnen.
Wat doe je zelf? Tijdens de bijeenkomsten zijn ICC-ers uit jouw scholengroep aanwezig. De
Aanwezig zijn bij de netwerkbijeenkomsten als ICC-er van jouw school combinatiefunctionaris leidt het netwerk en zorgt voor een verslag.
Per toerbeurt gastvrouw of – heer zijn voor de bijeenkomsten
Incidenteel inbreng verzorgen voor verdieping van onderwerpen
algemene diensten
6 7