Page 12 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 12
Artikel: Leerlijn reizen in de tijd
Artikel: Leerlijn reizen in de tijd
Ik ben projectleider van het project Reizen in de Tijd in Rheden en Rozendaal. Reizen in de Tijd is de
leerlijn erfgoededucatie voor het basisonderwijs. Het brengt kinderen in contact met de verhalen over de
plekken in de buurt die voor hen zo vanzelfsprekend zijn.
Het project zorgt ervoor dat basisschoolleerlingen, die een bezoek brengen aan een locatie zélf de betekenis
van die plek gaan ontdekken. Ze worden daarbij ondersteund door erfgoed educatoren.
De leerlijn heeft een heldere visie en een didactisch kader. Het is zó opgezet dat leerkrachten meteen aan de
slag kunnen (link) en de bezoekles goed kunnen verbinden aan het thema waaraan wordt gewerkt met de
klas.
Op de website www.reizenindetijd.nl kun je zoeken op groep, thema, locatie, tijdvak geschiedenis om een
passende bezoekles in de buurt te vinden.
4. Trainingen en workshops voor het team
Cultuurbedrijf RIQQ biedt ook nog extra’s voor de scholen. Voor meer verdieping aan het thema kunnen
leerkrachten bij mij terecht voor een advies over de verbinding van het thema (in de methode) en de bezoe-
kles. Voor de methode Blink en Da Vinci hebben is dat zelfs al helemaal uitgewerkt.
Hieronder volgt een voorbeeld. De teamtrainingen die Cultuurbedrijf RIQQ voor het Keuzemenu heeft geselecteerd zijn een greep uit het beschikbare
kwaliteitsaanbod. De gepresenteerde trainingen zijn relevant voor de huidige ontwikkelingen. Hoe verdiept het team
Thema Terug naar dino’s / Groep 3-4 / Blink vaardigheden bij of na de trajecten Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) en Impuls Muziekonderwijs? En op welke
De introductieles van dit thema gaat over fossielen en dinosauriërs. De sporen daarvan worden bewaard in manier krijgt de nieuwe leerlijn erfgoededucatie een plek in de school? Daarin geven deze trainingen handreikingen.
het Geologisch Museum in Velp. Zij verzamelen de fossielen en stenen uit de dino-tijd.
Sommige scholen staan aan het begin van een vraagstuk over de implementatie van cultuureducatie in hun huidige
Onderzoeksvraag curriculum. Zij kunnen trainingen inzetten om zich te oriënteren op hun visie en aanpak. En zijn ook trainingen voor
Hoe kun je fossielen en stenen uit de dino-tijd die goed bewaren? scholen die al verder zijn in deze trajecten.
Bezoek De trainingen zijn (vaak) in teamverband, in relatie met de dagelijkse praktijk, gericht op doen en ervaren. De team-
De museumassistent in Geologisch Museum Velp (link) trainingen zijn ook zo ontworpen dat ze (meestal) passen op een studiemiddag.
Het project zou in 2021 afgerond moeten zijn. Dat houdt in dat bezoeklessen allemaal een pilot hebben Wat levert het op?
gedraaid, erfgoed educatoren zijn getraind en leerkrachten met de leerlijn kunnen werken. Door de corona Verdieping van visie en vaardigheden
crisis zullen we daar een extra jaar voor uittrekken. Gezamenlijke basis van kwaliteit in het team
Je kunt meewerken aan de ontwikkeling van de leerlijn door je bevindingen te delen over de leerlijn of mee
te doen aan een pilot bezoekles op één van de Rhedense locaties. Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris cultuur?
Advies en bemiddeling van trainers en experts
Ga mee…Reizen in de Tijd! Organiseren van een voorgesprek en evaluatie met de trainer
Inhoudelijke kaders scheppen voor de training
Wat doe je zelf?
Organiseren van de bijeenkomst in de school
Evalueren met teamleden
12 13