Page 14 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 14
4. Training en workshops voor het team
4.1 Geeft richting aan cultuureducatie met een
visietraining
Een visie op cultuureducatie geeft je als school houvast bij te maken keuzes.
Een door het team gedragen visie geeft zicht op wat er al is en waar de
school naartoe wil. De manier waarop dat vorm krijgt, ook in samenwerking
met anderen, wordt in grote mate bepaald door de visie van de school.
De combinatiefunctionaris begeleidt een bijeenkomst met het hele team
waarin op interactieve manier duidelijk wordt hoe collega’s over cultuuredu-
catie denken en wat zij belangrijk vinden voor de leerlingen. Met de resulta-
ten van het team gaan de directeur, ICC-er en combinatiefunctionaris verder
aan de slag om te komen tot een korte geschreven visie op cultuureducatie.
4 uur
4.2 Nascholing Muziekonderwijs en educatie
in kunstvakken 5. Bedenken en organiseren van projecten en activiteiten
Tijdens de verandertrajecten Impuls Muziekonderwijs, Cultuureducatie met
Kwaliteit vormde leerkrachten een team met een vakdocent. Leerkrachten Het leukste onderdeel van cultuurcoördinator zijn is voor veel ICC-ers om samen met het team activiteiten voor jullie
deden nieuwe inzichten en vaardigheden op in cultuureducatie. Om na dit leerlingen te bedenken en uitvoeren. Onze ervaring is dat een mooi project de creativiteit van de kinderen stimuleert,
traject te kunnen verdiepen én nieuwe collega’s te laten aansluiten zijn hun horizon verbreedt en hen op een speelse manier nieuwe dingen laat ontdekken.
jaarlijkse teamtrainingen in procesgerichte didactiek in kunstvakken of in
muziekonderwijs onmisbaar. Vertrouwde en ervaren kunstvakdocenten en Er wordt veel samengewerkt met cultuuraanbieders om projecten inhoudelijk te versterken en de leerling en de leer-
trainers verzorgen deze nascholingen. kracht te verrijken.
> Lees meer
Zowel bij eenmalige activiteit als een schoolbreed project of een ontwerptraject met een kunstenaar, de combinatie-
offerte van trainers en kunstvakdocenten functionaris ondersteunt bij het maken van een plan en adviseert over passende workshops en projecten op maat. We
kijken naar de samenhang met het curriculum en andere doelstellingen zoals verbinding met de omgeving.
4.3 Laat erfgoed tot leven komen in de klas Wat levert het op?
met (team)training Een gefundeerd plan voor projecten en activiteiten
Culturele activiteiten met kwaliteit
Plezier en inspiratie voor kinderen en leerkrachten
Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk?
En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris cultuur?
erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete Het maken van een doordacht plan Een werkwijze voor het ontwerpen van cultuurprojecten
werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvor- Advies en bemiddeling naar culturele aanbieders
men gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt
op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. (Bron: Cultuurcollege) Wat doe je zelf?
Praktische organisatie en uitvoering in de school
Dit sluit aan bij het project Reizen in de Tijd in Rheden en Rozendaal waar Financiële afhandeling met cultuuraanbieders
scholen en erfgoedinstellingen leerlingen op een levendige manier cultureel
erfgoed laten ervaren. De bezoeklessen, ontwikkeld tussen 2019 en 2021,
vragen van leerkrachten om een betekenisvolle verbinding te maken tussen
de onderwerpen in de klas en de bezoekles bij de erfgoedlocatie. Deze trai-
ning helpt je hoe je dat doet.
> Lees meer
Offerte van cultuurcollege
14 15