Page 14 - Keuzemenu 2020 Online versie
P. 14

4. Training en workshops voor het team









                                                4.1  Geeft richting aan cultuureducatie met een
                                                     visietraining



                                                Een visie op cultuureducatie geeft je als school houvast bij te maken keuzes.
                                                Een door het team gedragen visie geeft zicht op wat er al is en waar de
                                                school naartoe wil. De manier waarop dat vorm krijgt, ook in samenwerking
                                                met anderen, wordt in grote mate bepaald door de visie van de school.

                                                De combinatiefunctionaris begeleidt een bijeenkomst met het hele team
                                                waarin op interactieve manier duidelijk wordt hoe collega’s over cultuuredu-
                                                catie denken en wat zij belangrijk vinden voor de leerlingen. Met de resulta-
                                                ten van het team gaan de directeur, ICC-er en combinatiefunctionaris verder
                                                aan de slag om te komen tot een korte geschreven visie op cultuureducatie.

                                                     4 uur





                                                4.2  Nascholing Muziekonderwijs en educatie
                                                     in kunstvakken                                                                    5.  Bedenken en organiseren van projecten en activiteiten




                                                Tijdens de verandertrajecten Impuls Muziekonderwijs, Cultuureducatie met
                                                Kwaliteit vormde leerkrachten een team met een vakdocent. Leerkrachten                Het leukste onderdeel van cultuurcoördinator zijn is voor veel ICC-ers om samen met het team activiteiten voor jullie
                                                deden nieuwe inzichten en vaardigheden op in cultuureducatie. Om na dit               leerlingen te bedenken en uitvoeren. Onze ervaring is dat een mooi project de creativiteit van de kinderen stimuleert,
                                                traject  te  kunnen  verdiepen  én  nieuwe  collega’s  te  laten  aansluiten  zijn    hun horizon verbreedt en hen op een speelse manier nieuwe dingen laat ontdekken.
                                                jaarlijkse teamtrainingen in procesgerichte  didactiek in kunstvakken of in
                                                muziekonderwijs onmisbaar. Vertrouwde en ervaren kunstvakdocenten en                  Er wordt veel samengewerkt met cultuuraanbieders om projecten inhoudelijk te versterken en de leerling en de leer-
                                                trainers verzorgen deze nascholingen.                                                 kracht te verrijken.
                                                > Lees meer
                                                                                                                                      Zowel bij eenmalige activiteit als een schoolbreed project of een ontwerptraject met een kunstenaar, de combinatie-
                                                     offerte van trainers en kunstvakdocenten                                         functionaris ondersteunt bij het maken van een plan en adviseert over passende workshops en projecten op maat. We
                                                                                                                                      kijken naar de samenhang met het curriculum en andere doelstellingen zoals verbinding met de omgeving.
                                                4.3  Laat erfgoed tot leven komen in de klas                                          Wat levert het op?
                                                     met (team)training                                                               Een gefundeerd plan voor projecten en activiteiten
                                                                                                                                      Culturele activiteiten met kwaliteit
                                                                                                                                      Plezier en inspiratie voor kinderen en leerkrachten
                                                Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk?
                                                En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met              Waarbij ondersteunt de combinatiefunctionaris cultuur?
                                                erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete            Het maken van een doordacht plan Een werkwijze voor het ontwerpen van cultuurprojecten
                                                werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvor-             Advies en bemiddeling naar culturele aanbieders
                                                men gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt
                                                op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. (Bron: Cultuurcollege)               Wat doe je zelf?
                                                                                                                                      Praktische organisatie en uitvoering in de school
                                                Dit sluit aan bij het project Reizen in de Tijd in Rheden en Rozendaal waar           Financiële afhandeling met cultuuraanbieders
                                                scholen en erfgoedinstellingen leerlingen op een levendige manier cultureel
                                                erfgoed laten ervaren. De bezoeklessen, ontwikkeld tussen 2019 en 2021,
                                                vragen van leerkrachten om een betekenisvolle verbinding te maken tussen
                                                de onderwerpen in de klas en de bezoekles bij de erfgoedlocatie. Deze trai-
                                                ning helpt je hoe je dat doet.
                                                > Lees meer

                                                     Offerte van cultuurcollege


                                                            14                                                                                                                     15
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19